A betont sokáig csupán praktikus, rideg és szürke építőanyagként kezelték, a háború utáni gyors városépítés szimbólumaként, az esztétikai értékek ellenpontjaként. Ám az elmúlt évtizedekben a beton kilépett a funkció korlátai közül, és meghódította a művészeti világot is. Szobrászok, installációs művészek és építészek egyaránt felfedezték benne az esztétikumot, az anyagszerűséget, sőt, a társadalmi üzenetek közvetítésének lehetőségét is.
Betonból ma már nemcsak házak, hanem műtárgyak is épülnek. Sőt, a beton önálló kifejezési formává vált – különösen a brutalizmus esztétikájának újraértelmezése óta.
A brutalizmus öröksége: a nyersség, mint szépség
A 20. század közepén kialakult brutalizmus (a „béton brut”, azaz „nyers beton” kifejezésből ered) az építészetben egy olyan stílusirányzatot jelölt, amely a szerkezeti elemeket, a felhasznált anyagokat nem rejtette el, hanem éppen hogy hangsúlyozta. Monumentális formák, erőteljes tömegek, nyers betonfelületek és puritán esztétika jellemezte.
A brutalizmus nemcsak formai forradalom volt, hanem ideológiai is: a funkcionalitás, az őszinteség és a szociális érzékenység építészeti megfogalmazása. A stílus a későbbi városi művészetekre, kortárs szobrászatra és installációkra is hatással volt – és ma reneszánszát éli.
Beton a kortárs művészetben
A kortárs művészek számára a beton több mint egyszerű anyag: szimbólum. Egyszerre jelképezi az ipari fejlődést, a társadalmi merevséget, a városi tér ridegségét – de közben kifejezhet állandóságot, erőt, vagy épp az idő múlását is.
Szobrászok egyre gyakrabban használnak betont installációkhoz, kültéri művekhez vagy épp galériákban kiállított alkotásokhoz. A beton formálhatósága, textúrája és „súlya” lehetőséget ad arra, hogy a művész egészen új térbeli élményt hozzon létre. Egy durva felület, egy repedés, egy rideg geometria, mind kifejezőerővel bír.
A betonművészet gyakran kapcsolódik társadalmi témákhoz is: urbanizáció, elidegenedés, hatalmi rendszerek, elhagyatottság. Sok esetben a városok elhanyagolt részein jelenik meg, és reflektál az ott élők valóságára, legyen szó street art típusú szobrokról vagy köztereken elhelyezett installációkról.
Kézműves precizitás a rideg anyagban
Bár a beton ipari anyagként él a köztudatban, a kortárs művészek kézműves alapossággal dolgoznak vele. Speciális formák, adalékanyagok, pigmentek és technikák révén egészen finom, sőt elegáns felületek is létrehozhatók. Egyre népszerűbb a mikrocement, a polírozott beton, vagy a színezett dekorbeton, melyek az ipari hangulatot dizájnelemmé alakítják – nemcsak a képzőművészetben, hanem a belsőépítészetben is.
Betonból készült használati tárgyak – vázák, bútorok, lámpák – is megjelentek a dizájnvilágban, ahol az anyag nem ridegségével, hanem letisztultságával és kortárs esztétikájával hódít.
Beton mint kultúrtér
Ma már nem ritka, hogy egy kortárs galéria, múzeum vagy kulturális központ kifejezetten betonra épül – nem csak szerkezetileg, hanem vizuálisan is. A Le Corbusier, Tadao Ando vagy Peter Zumthor munkássága is mutatja: a beton tökéletes médium lehet művészi víziók megvalósítására. A beton nemcsak eszköz, hanem üzenet.